Motorikvurdering

Motorik er et enkelt og systematisk redskab, som hjælper og vejleder det pædagogiske personale til at foretage kvalificerede vurderinger af barnets motoriske kompetencer. Samtidig understøtter redskabet tilrettelæggelse af den pædagogiske indsats i praksis.

Vurderingen tager udgangspunkt i en spørgsmålsrække, der er udviklet på baggrund af forskningsbaseret viden om børns motoriske udvikling. Spørgsmålene er fordelt på fem betydningsfulde tematikker.

Spørgsmålene omhandler grundbevægelser, opdelt i fin- og grovmotorik, og de tre primære sanser; muskel-ledsansen, labyrintsansen og følesansen. Derudover vurderes barnets bevægelsesglæde.

Skaber overblik og er handlingsorienteret
Motorikredskabet kan anvendes som fagligt refleksionsværktøj for det pædagogiske personale, og arbejdet med redskabet giver overblik og klarhed over det enkelte barn samt børnegruppens kompetencer og udviklingsmuligheder.

Barnets og gruppens kompetencer visualiseres i en simpel spindelvævsgraf, som både giver et godt overblik og dokumenterer udviklingen over tid. Spindet kan derudover anvendes til pædagogisk refleksion over sammenhængen mellem børnegruppens kompetencer og det pædagogisk lege- og læringsmiljø.

Med værktøjet Motorik følger en række let omsættelige og handleanvisende aktivitetskort, som kan bruges i det pædagogiske arbejde i praksis.