Sprogvurdering

Modulet Sprogvurdering er et vigtigt redskab for fagpersonalet på dagtilbud. Det er forskningsbaseret og giver et grundigt indblik i det enkelte barns sprogudvikling. På denne baggrund kan fagpersonalet målrettet støtte barnets sprogtilegnelse og trivsel.

Sprogvurderingen kan anvendes til børn i alderen 2-6 år. Det er et sammenhængende materiale, hvor flere del tests går igen på tværs af aldersgrupper. Det gør det muligt at følge op på indsatsens effekt indenfor udvalgte områder.
Sprogvurderingen afdækker både talesproglige og før-skriftlige kompetencer.

Talesproglige kompetencer er vigtige for barnets kommunikation og trivsel. Før-skriftlige kompetencer er vigtige for barnets læring i skolen.

De talesproglige kompetencer, som Sprogvurderingen afdækker, er:
•    Sprogforståelse
•    Ordforråd
•    Kommunikative strategier

De før-skriftlige kompetencer, som Sprogvurderingen afdækker, er:
•    Rim
•    Opmærksomhed på skrift
•    Bogstavkendskab
•    Opdeling af ord
•    Forlyd

Sprogvurderingen kan anvendes til både ét og tosprogede børn. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at materialet kun vurderer det tosprogede barns dansksproglige færdigheder.